Grupa 6 latków

GRUPA ,,0”

Od 23-27 marca w grupie 6 latków realizowany temat tygodnia ,,Nadeszła wiosna”
Drodzy rodzice to są tylko propozycje, możecie wybrać kilka zadań, które uznacie, że wasze dzieci będą mogły wspólnie z wami lub samodzielnie wykonać.
PONIEDZIAŁEK : Ł JAK ŁOPATA
 Zachęcam do rozmowy z dzieckiem na temat nowej pory roku – wiosny. ( Jaka pora roku się skończyła? − Jaka pora roku się zaczęła?)
 Oglądanie obrazków: sasanki, przebiśniegu, skowronka, kry, krokusa, bazi wierzbowych, bazi leszczynowych. Nazywanie tego, co przedstawiają.
 Utrwalenie podziału nazw obrazków na sylaby i głoski .
 Należy przeczytać dziecku opowiadanie M. Strękowskiej-Zaremby Ł jak ławka.








Następnego dnia Atlas znów wybrał się na długi spacer. Poszedł nad leśne jezioro. Tam, na zielonej fali, kołysał się biały łabędź. „Temu to dopiero dobrze – pomyślał kotek. – Fale wożą go na swoim grzbiecie, a on nawet dziobem nie kiwnie”. – Przepraszam cię, piękne stworzenie. Powiedz mi, jak się nazywasz – poprosił grzecznie kotek. Łabędź uniósł białą szyję. – Zmykaj stąd, łobuziaku! – syknął i odpłynął od brzegu. Atlas był oburzony. – Wcale nie jesteś ładny! – zawołał. – Jesteś brzydki i niegrzeczny! A twoja pierwsza literka musi być najbrzydsza pod słońcem! – To łabędź, …pędź!, …pędź! – odezwał się znajomy głos echa. – To Ł… Ł… Ł! – Ł? Nie znam takiej litery! – zawołał kotek. – Ale nic mi po niej – dodał. – Musi być głupia i niegrzeczna jak ten cały łabędź – rozżalił się. – Nie przesadzaj, lepiej popatrz na swoje łapki – odparło echo. – Dlaczego na łapki? Atlas przestraszył się, że znowu zapomniał je umyć. – Łapki, …apki, …apki! – powtórzyło echo. – Czy są głupie albo niegrzeczne? – Ach! – kotek nagle zrozumiał. – Łapki są na Ł! To musi być wspaniała literka. Łabędź nie jest miły, ale łapki – chodzą, biegają, skaczą i robią tyle pożytecznych rzeczy. Są pracowite i zręczne. A to dopiero odkrycie! Dziękuję ci, echo! – Nie ma za co… co! co! Uradowany Atlas pobiegł do domu. Zmęczony, usiadł na ławce przy ogrodzeniu. 94 – Poznałem dzisiaj dziwną literkę – rozmyślał głośno. – Jest miła i niemiła jednocześnie. Szkoda, że tylko dwie rzeczy zaczynają się na Ł. – Co ty powiesz? – zatrzeszczała ławka. – A ja to co? – Przepraszam – miauknął kotek. – Zapomniałem, że ty też jesteś na Ł. Znasz jeszcze inne wyrazy zaczynające się na tę literkę? – Oczywiście! – zatrzeszczała ławka i zaczęła tłumaczyć: – Gdyby nie Ł, siedziałbyś na -awce, biegał po -ące, pływał -ódką, jadł -akocie albo popłakiwał kocimi -zami… – Ojejej! Jak dużo wyrazów! – Atlas złapał się za łepek. – Bardzo dużo jak na ostatnią literkę alfabetu – dodał. – Ostatnią? W żadnym wypadku! – stwierdziła ławka. – To w takim razie jaka litera jest ostatnia? – Dowiesz się we właściwym czasie. A teraz powtórz: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, Ł – skrzypnęła wesoło ławka. – A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, Ł – powtórzył zmęczony kotek i ziewnął przeciągle. – To łatwe – dodał. – Tak, ale to jeszcze nie wszystko – odparła ławka. – Tyle literek nie wystarczy, aby budować z nich długie wyrazy i całe zdania. Czeka cię jeszcze wiele pracy, kotku.
Zachęcam, aby rodzic utrwalił z dzieckiem przeczytaną treść opowiadania poprzez zadanie dziecku pytań:
 Jakie nazwy na ł poznał Atlas?
 Czy spodobała się mu ta literka?
 Czy to była ostatnia literka alfabetu?
 Zachęcam do zabaw ruchowych, w tym tygodniu proponuję:
Zabawa kształtująca postawę ciała – Pierwsze kwiaty. Dziecko z pozycji siadu klęcznego powoli podnosi się do stania z wyciągniętymi rękami – naśladuje, jak rosną kwiaty. Ćwiczenia głowy, rąk, nóg – Kwiaty poruszane wiatrem. Dziecko kreśli rękami, nogami, głową leniwe ósemki, naśladując ruchy kwiatów poruszanych wiatrem.
Zabawa orientacyjno-porządkowa Ptaki – do gniazd. Dziecko jest bocianem, które chodzi po łące, podnosząc wysoko nogi i opuszczając je z palców na pięty. Na hasło Ptaki – do gniazd, siada na dywanie.
Wprowadzenie litery ł ,Ł.
Zachęcamy dziecko, aby pisało po śladzie, a potem samodzielnie literę ł,Ł.
Literka Ł

 Oglądanie obrazka przedstawiającego wiosenne prace w ogródku.

Możemy porozmawiać z dzieckiem, zadając mu pytania:
 Co robimy wiosną w ogródku?
 Jakich narzędzi ogrodniczych potrzebujemy?
 Do czego potrzebujemy wideł, a do czego – motyki?
 Do czego potrzebujemy sekatora, a do czego – grabi i łopaty?
 Analiza i synteza słuchowa słowa łopata (Dzielenie słowa łopata na sylaby, głoski, co słyszycie na początku słowa łopata?, podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ł (łodyga, łuk, łubin...), mających ją w środku (półka, głowa, igła...) oraz na końcu (dół, bawół, stół...).
 Możemy wykonać ćwiczenia z Karty pracy, cz. 3, s. 62, 63, 64, 65
 Dzieci bardzo lubią zagadki, więc proponuję zabawy z zagadkami, poniżej przedstawię kilka z nich:
Szary ptaszek gdzieś w oddali
wyśpiewuje z taką siłą i tak głośno
wiosnę chwali, że się wiośnie robi miło. (skowronek)
Śpi na gałązce jak na kanapie
kosmatych kotków rój szarobiały,
za miękkim uszkiem wiosna je drapie i gdyby mogły,
toby mruczały. (bazie wierzbowe)
Kiedy już w gnieździe złoży bagaże,
kiedy, klekocząc, wita się z nami,
gdy się na łące znowu pokaże,
wszyscy się cieszą – poza żabkami. (bocian)
Gdy zieloną napnie szyję,
śnieg spod spodu główką bodzie,
a gdy wreszcie się przebije,
wiosna kwitnie nam w ogrodzie. (przebiśnieg)
 Można wykonać Karta pracy, cz. 3, s. 66.
MIŁEJ PRACY I MIŁEGO DNIA
WTOREK GDZIE JEST WIOSNA?
 Zachęcam do wysłuchania piosenki pt.,,Wiosenne buziaki” (sł. i muz. K. Gowik i A. Żurawska). Podkład muzyczny znajdziemy na Youtube.
1.Już rozgościła się wiosna,
słońce i kwiaty przyniosła.
Huśta się lekko na tęczy,
motyle i ptaki ślą wiośnie buziaki.
Ref: Hop, hop, raz, dwa, trzy,
tańczymy z wiosenką ja i ty.
Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz,
to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.
Hop, hop, raz,dwa, trzy
bzyczą jak pszczoły i kwitną bzy.
A całe miasto całusy śle,
bez wiosny było tu źle.
2.Słońce rozdaje promyki,
gonią się w lesie strumyki.
Mrówki zaczęły porządki,

a grube ślimaki ślą wiośnie buziaki.
Ref….
 Możemy zachęcić dziecko do wykonania ćwiczeń

 Karta pracy, cz. 3, s. 67.
 Kolejna propozycja zabawy z dzieckiem to teatrzyk. Zachęcam do zabawy z dzieckiem i odgrywania ról.
Występują: Krasnoludek I, Krasnoludek II, Krasnoludek III, dwa Jeże, Niedźwiedź.
Miejsce: łąka na skraju lasu. Krasnoludki szukają wiosny.
Krasnoludek I:
Gdzie ta wiosna się podziała?
Może o nas zapomniała?
Krasnoludek II:
I już się nie zjawi więcej…
Krasnoludek III:
Lepiej znajdźmy ją czym prędzej!
Krasnoludek I:
Spójrzcie w górę!
(krasnoludki zadzierają w górę głowy)
Krasnoludek II:
Na tę wronę?
Krasnoludek III:
To nie wrona! To skowronek
Krasnoludek I:
Coś o wiośnie chyba śpiewa…
O! Już pączki mają drzewa!
Krasnoludek II:
Czuję świeży zapach ziemi…
Tutaj trawa się zieleni!
Krasnoludek III:
A tam jeszcze leży śnieżek…
W trawie maszerują jeże!
I przebiśnieg sobie rośnie.
Krasnoludek I:
Patrzcie! Pliszka!
Krasnoludek II:
Gdzie?
Krasnoludek I:
Na sośnie.
Krasnoludek III:
Kwitnie wierzba i leszczyna…
Ruch w przyrodzie się zaczyna!
Krasnoludek II:
Już się zbudził!
Krasnoludek III:
Pokaż! Gdzie? Gdzie?
Krasnoludek I: Rzeczywiście… Łazi niedźwiedź…
Krasnoludki: (razem)
Niedźwiedź bywa czasem srogi… …
więc mu lepiej zejdźmy z drogi!
Krasnoludek II:
Tak milutko słońce świeci…
Spójrzcie! Bociek! Bociek leci!
I zatacza w locie koła…
Krasnoludek III:
Co tak bzyczy?
Krasnoludek I:
Nie wiesz? Pszczoła!
Krasnoludki: (razem)
Trawa rośnie, słońce świeci,
pszczoła bzyczy, bocian leci
– to jest sprawa oczywista,
że już wiosna do nas przyszła!
Można przeprowadzić z dzieckiem rozmowę na temat teatrzyku zadając mu pytania:
 Jakie oznaki wiosny zauważyły krasnoludki?
 Jakie kwiaty oprócz przebiśniegów można spotkać wczesną wiosną?
 Które ptaki przylatują wczesną wiosną?
 Co pływa po rzekach, jeziorach?
 Jaki piękny owad fruwa w słoneczny dzień?
 Można pobawić się z dzieckiem w układanie zdań o oznakach wiosny i liczyć słowa w tych zdaniach np:
 Przebiśnieg przebił śnieg. (3)
 Nie zrywamy przebiśniegów. (3)
 Powróciły już ptaki: czajki, szpaki, skowronki i bociany. (8)
Zachęcamy dziecko do zrobienia Karta pracy Czytam, piszę, liczę, s. 72.
 Możemy wydrukować dziecku kolorowankę ,,Wazon z baziami” i zachęcić, aby pomalowało farbami najładniej jak potrafi.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Szanowni Rodzice!